Lerum Energi

Rutiner för strömavbrott hos kund

Uppdaterad

Frågor som kan ställas till kund: 

Delvis strömlös?

Kontrollera i första hand säkringarna i din elcentral. Visas symbolerna L1, L2, L3 i displayen på din elmätare, har du ström fram till din anläggning. Saknar du någon av L1 L2 L3 i displayen kan det bero på två orsaker:

  • Någon av dina mätarsäkringar är sönder.

  • Du saknar ström fram till din anläggning. 

Om inget syns på mätarsäkringarna: 

  • Slå från huvudströmbrytaren och byt plats på säkringarna. Slå till huvudströmbrytaren och kontrollera om felet har flyttat sig (andra delar av huset blir strömlöst).

  • Om felet har flyttat sig är en av säkringarna trasig. Byt ut den trasiga säkringen och du bör ha strömmen åter.

Kolla i Visionair.

Om inget av ovanstående hjälper för kund felanmäler vi till Lerum Energi 1:a elmontör i Dstny under arbetstid. Efter arbetstid ringer vi Lerum Energi driftledare. 


Helt strömlös? 

Finns jordfelsbrytare?  Kontrollera om den har löst ut. Om jordfelsbrytaren har löst ut, försök slå till den. 

  1. Skruva ur eller slå från säkringarna i din elcentral.

  2. Slå till jordfelsbrytaren.

  3. Skruva i eller slå till säkringarna en och en tills jordfelsbrytaren löser ut igen.

  4. Skruva ur eller slå från den säkring som förorsakade utlösningen av jordfelsbrytaren.

  5. Kontrollera apparater anslutna på den grupp som förorsakade utlösningen.

  6. Om du inte finner felet själv, kontakta en installatör.
     

Har jordfelsbrytaren inte löst ut felanmäler vi till Lerum Energi 1:a elmontör i Dstny under arbetstid. Efter arbetstid ringer vi Lerum Energi driftledare. 


Guide taggad med: strömavbrott
warning Created with Sketch.