Hur aktiverar man en HAN-port på ej bytta mätare?
Det går att aktivera HAN-port på Kaifamätare.
Viktigt att veta och även kommunicera till våra kunder, är att Kaifa-mätaren är inte vår ”slutliga” mätare kopplad till mätarkraven 2025. Men pga den höga efterfrågan så har vi ändå beslutat att ta fram en lösning så att vi kan aktivera HAN-porten på dessa mätare.
Observera också att detta erbjudande gäller enbart kunder som av någon anledning fått en Kaifa-mätare, tex efter solcellsinstallation. Dvs en kund som inte har en Kaifa-mätare kommer inte få byta till en Kaifa-mätare bara för att de har behov av HAN-port. Dessa kunder får vänta till det stora bytet.
Vi kan inte heller lämna någon vidare support på HAN-portens funktion. Vi har testat så viss utrustning fungerar, men skulle något strula så har vi ingen direkt relation med leverantören och ej heller rätt till support. Detta eftersom vi köpt mätarna av ett annat nätbolag när våra egna tog slut.
När vi byter till den slutliga lösningen under 23/24 så kan det bli så att kunden får aktivera porten igen. Vid det laget hoppas vi dock att kunden skall kunna göra det via självbetjäning på något sätt. I värsta fall genom ett formulär på Mina Sidor.
Anmälan görs genom att gå in på Embriqs ärendeportal. Service Portal - Quant Service Portal (service-now.com)
Anvnamn: installator@lerumenergi.se
Lösenord: Lerumenergi123
Välj valet ”Get help” och sedan ”Support SE”.
Fyll i formuläret enligt nedan och skicka. Notera enligt ordinarie rutin i CST. När det är klart går ett mail till installatörmejlen och då återkopplar ni kunden.